تجمع کارگران معدن آریا جنوب زرند و گفته‌های «آرامش‌بخش» جناب فرماندار

معدن سنگ آهن آریا جنوب زرند در مجاورت شهرستان زرند در استان کرمان و در شش‌کیلومتری شمال معدن حدید قرار دارد و تحت تملک شرکت آریا جنوب ایرانیان است. خود این شرکت یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی هلدینگ آریا فاتح خاورمیانه قرار دارد و معادن و کارخانه‌های فرآوری زیادی تحت تملک این هلدینگ است. مجتمع آریا جنوب ایرانیان زرند با ظرفیت ورودی سالیانه ۴۶۰ هزار تن سنگ آهن و خروجی ۲۱۰ هزار تن کنسانتره‌ی آهن یکی از شرکت‌های بزرگ اکتشافی و فرآوری معدنی زرند است.

کارگران معدن سنگ آهن آریا جنوب زرند در استان کرمان از ۳۰ آذر تا ۶ دی ۱۳۹۹ به مدت ۷ روز در اعتراض به دستمزد کم و ساعت کار زیاد در معدن دست به تجمع زدند. کارگران در واقع معتقدند تناسب صحیحی میان ساعت کار و دستمزدشان برقرار نیست و با این میزان کار دستمزد کمی می‌گیرند. در مقابلِ مطالبه‌ی یا کاهش ساعت کار یا افزایش دستمزد، کارفرما کارگران را تهدید به تعطیلی معدن کرده است و فرماندار قصد دارد با کدخدامنشی قضیه را حل کند.

علی صادق‌زاده، فرماندار زرند، در این باره می‌گوید که کارگران بر اساس قوانین اداره‌ی کار دستمزدشان را می‌گیرند و از این بابت مشکلی وجود ندارد، اما کارگران که خود را با کارگران شرکت میدکو و کارآوران مقایسه می‌کنند می‌خواهند مانند آن شرکت‌ها پایه‌ی حقوقشان بیشتر شود. فرماندار خود را به کوچه‌ی علی‌چپ می‌زند و در حین این که دارد با سرانگشتانش به خارش باسنش رسیدگی می‌کند می‌گوید: «صحبت کردیم که ساعت کار را کم کنند، البته طبق قانون اداره‌ی کار هر کارگر ۸ ساعت باید کار کند و هرچه بیش از ۸ ساعت کار کنند، اضافه‌کار محسوب می‌شود و این معدن هم اضافه‌کار را به طور دقیق پرداخت می‌کند.»

شاید جناب فرماندار خود را به کوچه‌ی علی‌چپ نزده و صرفاً خبر ندارد که این اضافه‌کاری‌ها همه اجباری است و بابت کار طاقت‌فرسا در معدن مزد اندکی داده می‌شود و بابت ساعات اضافه بر ۸ ساعت مزدی از آن هم ناچیزتر به کارگر می‌دهند. جناب فرماندار پس از اینکه انگشتش را از دماغ همایونی بیرون آورد و گلوله‌ای را به اطراف پرت کرد، دست دیگر خود را از خشتک مبارک درآورد و با انگشت اشاره‌ی آن و با خیال آسوده به خبرنگار گفت: «دنبال این هستیم که با آرامش و کدخدامنشی کار پیش برود و کارگران متوجه بشوند ما قصد اذیت کردن آن‌ها را نداریم.» احتمالاً کارگران دیگر تا الان متوجه شده‌اند که جناب فرماندار و تمام نهادهای دولتی اتفاقاً برای این به وجود آمده‌اند که کارگران را اذیت کنند.

یکی از کارگران معترض نیز در این میان می‌گوید: «اکنون یک هفته است که ما تجمع کرده‌ایم، بابت ساعت کار بالا و حقوق کم. هرچه به ریاست کارخانه می‌گوییم یا ساعت کار را کم کنید یا حقوق را افزایش دهید، اصلاً توجهی به ما نمی‌کنند؛ فقط می‌گویند کارخانه را تعطیل می‌کنیم!» فرماندار قهرمانِ ما هم احتمالاً قصد دارد جلوی تهدید کارفرما را بگیرد و در عوض ساعت کار و دستمزد کارگران ثابت بماند، یعنی همین وضع فعلی را برقرار نگه دارد و این گونه «با آرامش و کدخدامنشی» قضیه را ماست‌مالی نماید و کارگران را رهینِ منتِ خود کند.

منابع:

«فرماندار زرند: دنبال حل کدخدامنشی مشکل کارگران هستیم»، صدای زرند، ۶ دی ۱۳۹۹.

«فرماندار زرند از مجتمع سنگ‌آهن آریا جنوب و حدید بازدید کرد»، صدای زرند، ۱۰ دی ۱۳۹۹.

سایت شرکت «آریا جنوب ایرانیان»