مکان و نقش سندیکاها در سازمان سیاسی جامعه

کتاب مکان و نقش سندیکاها در سازمان سیاسی جامعه نوشته‌ی دیمیتار دیمیتروف، با ترجمه‌ی فرخ معمار، در سال ۱۳۶۱ توسط انتشارات ابوریحان منتشر شده است. در مقدمه‌ی این کتاب می‌خوانیم:

موضوعِ مکان و نقش سندیکاها در سازمان سیاسی جامعه‌ی سوسیالیستی و روابط متقابل آن‌ها با حزب کمونیست، دولت سوسیالیستی و دیگر سازمان‌های عمومی، از اهمیت تئوریک و عملیِ بسزایی برخوردار است. مشارکت موفقیت‌آمیز سندیکاها در ساختمانِ سوسیالیسم، به میزان ارتقای شایسته و رشد این روابط بستگی دارد.

آموزش لنین در مورد سندیکاها، پایه‌ی تئوریک برای فعالیت عملی سندیکاهای بلغارستان است. شصتمین سالگرد انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر، تجربه‌ی سندیکاهای ما در ساختمان سوسیالیستی کشور در بیش از سه دهه، و تجربه‌ی سایر کشورهای سوسیالیستی، خصلت بین‌المللی این آموزش را تأیید کرده است.

امروزه، در اثر تشدید بیشتر نبرد ایدئولوژیک میان سرمایه‌داری و سوسیالیسم در مقیاس جهانی، فهم صحیح و برقراری عملی روابط متقابل سندیکاها، حزب کمونیست و دولت سوسیالیستی، اهمیت به ویژه زیادی دارد.

دشمنان ایدئولوژیک سوسیالیسم، شرورانه می‌کوشند تا به انحرافات ایدئولوژیک دامن زنند و حقایق مربوط به سندیکاهای کشورهای سوسیالیستی را تحریف کنند. نظریه‌پردازانِ ضدکمونیست در تلاش برای نفى رسالت تاریخی طبقه‌ی کارگر، تئوری‌های مختلفی جعل می‌کنند و «ثابت» می کنند که نقش طبقه‌ی کارگر و سندیکاها در شرایط انقلاب عملی و فنی رو به زوال است. آنان در مورد سندیکاهای کشورهای سوسیالیستی به دروغ می‌گویند که این سندیکاها به «زائده» یا «ابزار دست» حزب کمونیست تبدیل شده‌اند و تابع دولت سوسیالیستی هستند وغیره.

همه‌ی این‌ها، بیان حقیقت را درباره‌ی فعالیت سندیکاها در کشور سوسیالیستی ما از دیدگاه مارکسیستی-لنینیستی ضروری می‌سازد. هدفِ بررسیِ حاضر این است که پژوهندگان کشورهایی را که در راه استقلال و پیشرفت اجتماعی گام گذاشته‌اند، با مسائل تئوریک مهمی چون نقش رشد یابنده‌ی طبقه‌ی کارگر و سندیکاهایش در مبارزه‌ی انقلابی و ساختمان سوسیالیسم، مکان و نقش سندیکاها در سازمان سیاسی جامعه‌ی سوسیالیستی، روابط متقابل آن‌ها با حزب کمونیست و دولت سوسیالیستی و گرایش‌های اصلی فعالیت آن‌ها در شرایط سوسیالیسم، آشنا کند.

مشخصات کتاب
نویسنده:دیمیتار دیمیتروف
مترجم:فرخ معمار
ناشر:انتشارات ابوریحان
سال انتشار:۱۳۶۱
اندازه پرونده:۱.۸ مگابایت
قالب:پی‌دی‌اف (PDF)