اعتراضات کارگران پتروشیمی رازی ماهشهر

کارگران شرکت پتروشیمی رازی در ماهشهر در استان خوزستان خواستار رفع تبعیض در پرداخت دستمزد و مزایای مزدی بین کارگران رسمی و قرارداد مستقیم و پیمانکاری، بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل، و بهبود وضعیت سرویس‌های ایاب‌وذهاب با توجه به وضعیت بد آب‌وهوایی در خوزستان هستند.

نماینده‌ی کارگران شرکت پتروشیمی پیگیر این مشکلات بود که با دستور مدیرعامل شرکت ممنوع‌الورود شد. هم‌زمانیِ جلوگیری از ورود نماینده‌ی کارگران با وفا نکردن مدیرعامل شرکت به قولش مبنی بر پرداخت یک حقوق پایه به نشانه‌ی پاداش (که فقط شامل حال کارکنان رسمی شد و کارگران پیمانی کمتر از این میزان دریافت کردند) موجب شد ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ حدود ۶۵۰ نفر از کارگران اعتصاب و مقابل در ورودی شرکت تجمع کنند. اعتصاب کارگران چندین روز ادامه یافت و در نهایت با وعده‌ی حل مشکلاتشان پایان یافت.

کارگران پتروشیمی رازی در ۲۸ مرداد اعلام کردند که در پی اعتراضات چندروزه‌شان، قرار بود مذاکراتی با نمایندگان کارگران درباره‌ی نابرابری دستمزد و مزایا و مشکلات پیمانکاری‌ها صورت بگیرد اما هنوز این وعده‌ها عملی نشده است. همچنین تعهداتی مبنی بر برگزاری جلسه با مدیرعامل شرکت به کارگران داده شد که آن نیز هنوز عملی نشده است.

منابع:

  • «تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی رازی در ماهشهر / ممنوعیت ورود نماینده کارگران به شرکت»، ایلنا، ۱۴ مرداد ۱۳۹۹.
  • «انتقاد کارگران پتروشیمی رازی ماهشهر از عدم تحقق تعهدات»، کارگر آنلاین، ۲۸ مرداد ۱۳۹۹.