مطالبات کارگران ابنیه‌ی فنی راه‌آهن

تعدادی از کارگران ابنیه‌ی فنی راه‌آهن در گفتگو با خبرگزاری ایلنا مطالبات خود را مطرح کردند. این کارگران با اشاره به این که حدود ۷ هزار کارگر ابنیه‌ی فنی حافظ امنیت ریلی کشورند، گفتند که انتظار دارند مسئولین به مشکلات صنفی و مطالبات انباشته‌شان توجه کنند.

کارگران می‌گویند عامل تشدید اعتراضات صنفی، بی‌توجهی کارفرمایان شرکت‌های پیمانکاری به پرداخت مطالبات کارگران بوده است. به گفته آنان، مسئولان و سایر ذینفعان به‌جای چاره‌اندیشی منطقی برای خاتمه اعتصاب، سکوت اختیار کرده و برخی با تهدید به اخراج سعی دارند بین کارگران نفاق ایجاد کنند.

بنا بر گفته‌های کارگران خطوط ابنیه فنی، برخی عوامل کارفرمایی در نخستین روزهای اعتصاب با شناسایی برخی کارگران معترض قصد داشتند با آنان به جرم ایجاد اغتشاش و رهبری معترضان، تسویه‌حساب کنند اما با حمایت سایر کارگران این اتفاق نیفتاد.

مطالبات این کارگران از زبان خودشان به شرح زیر است:

۱- مسئولیت هر مشکل و حادثه‌ای بر عهده‌ی کارگران ریلی نیست. ماه‌هاست که منتظر پرداخت مطالبات معوقه‌ی خود هستیم. شرایط اقتصادی سخت است و این تأخیر در پرداخت حقوق‌ها بیشتر ما را تحت فشار روحی و جسمی قرار می‌دهد.

۲- ریشه‌ی اصلی مشکلات ما کارگران حضور پیمانکاران مختلف در خطوط ابنیه‌ی فنی راه‌آهن است. سال‌ها تجربه‌ی حضور پیمانکاران در مجموعه‌ی راه‌آهن نشان داده است که مدیران پیمانکاری نه تنها تأثیری بر فرآیند تولید و کار ندارند بلکه در عمل به تهدیدی درمقابل امنیت شغلی کارگران تبدیل شده‌اند. ما خواستار حذف شرکت‌های پیمانکاری در مجموعه‌ی خطوط ریلی هستیم و سال‌هاست این موضوع را پیگیری می‌کنیم اما متأسفانه مسئولان با بی‌توجهی به مطالبات قانونی ما هنوز هیچ تصمیم جدی‌ای برای حذف پیمانکار و تغییر نوع قرارداد کارگران نگرفته‌اند و این موضوع هر روز نگرانی کارگران را بیشتر کرده است.

۳- رفع مشکلات بیمه‌ی تأمین اجتماعی و بیمه‌ی تکمیلی

۴- پرداخت برخی مزایای قانونی و عرفی همانند بن ماه رمضان و دادن لباس و کفش کار

۵- تشکیل یک نهاد مستقل کارگری برای رسیدگی به مشکلات و پیگیری مطالبات بر زمین مانده‌ی کارگران ابنیه‌ی فنی راه‌آهن

۶- اجرای طرح تجمیع و طبقه‌بندی مشاغل